L I T E R A T U R   A L D I Z K A R I E N
G O R D A I L U A

 

 
 

                   - Orrialde nagusira itzuli
                   - Pott aldizkaria
                   - Ale honen aurkibidea

                   - Ale honi buruzkoak (azalaren irudia eta fitxa)

Aurreko artikulua— Pott bandaren praka (1979-uztaila) —Hurrengo artikulua




 

 

Oinetako diztiratsu batzuetarako
gauetik itzulita gau honetan etorri dira

 

Joanes Urkixo

 

Jazki dotore baten osagarririk onena, halegia, oinetako diztiratsu batzuk. Eta kolorea, antza, kalitatea, eta batez ere, prezio kontuan hartzeko arazoak izatearren hain prenda berezia aukeratzean, norberarentzat uzten ditugun txibizkeriak baizik ez dira, zeren gure helburua, kapitulu honetan behintzat, ez baita jazkeraren arbitroak edota epaileak bihurtzea, baizik eta apaintasunerantz eramango gindukeen bide zuzena eta erraza azaltzea, egoeraren goiberan egoten uzten diputen detaile txiki horiek, nola zita batetik zeharo txairo irten, zer moetako jokabide eraman jaretxean, hitz batetan, gizartean nola garaitu. Eta, oinetakoen aparteko honetan, garbitasuna itxurazko kalitatea baino askozaz inportanteagoa iruditzen zaitzaigunez, bada oinetako garbitzaileen eritzia egokiena izan zitekeela uste izan genuen. Eta guztiok jakina dago munduko oinetako garbitzailerik trebeenak Ipar Amerikako larrubeltzak direla: garaipen finanziero eta amorosorik garrantziskoenen itzalpean, beti, dudarik gabe baiezta genezake, larrubeltz kalegile haietako batek garbitutako oinetako diztiratsu batzuk ere izan dute beren jokoa.

        Hain aitorpen periodistiko interesgarriagatik mugiturik, Chicagoko Potto Dreamers Agency delakoari telegramaz agindu genion komisio hau New York-eko Harlem hauzoan bete lezan. Eta, beste hitzik gabe, hona hemen albiste mundialtzat eskeintzen dizuegun beren erantzuna:

        «Harlem-go eguantzak ume beltzak txipli txapla dabiltzan lokatzezko lau zutabe dauzka. Harlem-go eguantza etsipenez beteriko bonba atomiko bat bailitzan berehala erortzen da, eta kaleratzen diren lehenek eguneroko mixeriaz ohi diren zemento zibilizazioak hondatutako basapiztiak badirudite, tam-tam intziriezko hondakin zikin eta izerditsuak. Eta erlauntzetako zulo txikietatik helduz hasten zaizkigun erosta beltz amaiezinaren pusketak, ezpain urratuetako blues urratua, heriotz beltza besterik ez dira.

        Kalez kaletan zeharkatzen ari garenez, guregandik, xuriengandik esperantzaz ere oraindik zerbait itxaroten duten ehunka begi pare goibel begira daudekigu. Zer egin genezake periodista txiro batzuk? Hauetako balkoiren batetara igongo ginateke eta handik, gure oinpetan jendetza egarri hau bilduz iraultzeko hitzak oihutuko, xuriengandik heriotz erraldoi bat besterik ez duten lortuko esango genieke? Ez, gure obligazioa, horretara etorri gara eta, bada oinetako garbitzaileak ezagutzea, jendearen parreari gure zerga, gure aportazioa ematea.

        Eta hartan dago bat: hurbildu gatzaio. Zakur hamorraturen malkoak iratzarri dizkiogu ikusmiratu gaituenean, predestinazio aparra ezpainetatik at labainduz baina oihan soilduaren oihartzunak estaltzen dituen azaleko irripar horrekin. Nola deitzen zara, Jean-Joseph Rabearivelo, Tananariven jaioa 1901-gn. urtean; jesuitetatik jaurtia hamairu urtez, ordutik aurrerantzean lanez lan, zauriz zauri, 36 urtetako zauriak hil orduko. Zergatik, baina zergatik suizidatu zinen, zergatik orain zure fantasma honek begiratzen gaitu tristuraz. «Bada, xuriak, erantzuna jakin nahi duzue?». Eta erantzuna blues mingarri bat bezala bere eztarri sakonetik irten zaio, baietaz lantresna kutxaren kontra kolpeka erritmoari lagunduz, hor, espaloian eserita:

 

                Gaueko arresietaiik etorritako

                zein arratoi ikusezinek

                marraskatzen du ilargiaren gozoki esnetsua?

                Bihar goizean

                ihesia denean

                agin odoltsuzko aztarrenak geratuko dira

                Bihar goizean

                gau guztion zehar mozkortuko zirenek

                eta jokalditik irtendakoek

                ilargiari ikusiz

                zera totelduko dute:

                «Noren mahai berde gainean

                pirrikatu laurleko da hau?'

                Ha!» Haietako batek gehituko

                «lagunak dena galdu eta suizidatu egin da».

 

        Rabearivelo-ren hizki bakoitzak, bere ahotsaren inflesio bakoitzak kosmoa eragiten du. Amaitu orduko erosketan egondako andre, jokoan neska-mutil, gizon langabetu talde batek inguratu du eta azkeneko hitzak koreatu.

        Batzuen begietatik sentimendu malko aldendezinak erori dira emeki, eta, bapatean galderarik ezin egingo dugula jakin izan dugu, geu erosta luze eta geldiezin batetarako aitzakia ez gara besterik izan, eta ezin dugu entzutea baino. Rabearivelo-k jarraitzen du gure begi xurietara espaloien hautsaz bere erdeinua txu egingo balu bezala, eta hauzo guztia ahots bakarra bihurtu da abesterakoan...

 

                Bei beltzaren larrua ten dago,

                lehortu erazi gabe ten,

                itzal seikoitzear ten.

                Baina nork eratsi du bei beltza

                marrurik gabe hilik, antzirik gabe hilik

                jazarri izanik gabe hilik

                izarrez loraturiko zelai honetan?

                Beia zeru erdian etzanda dago

                Ten dago larrua

                amets izpirituek luzeratzen dituzten

                haize durundu kutxaren gainean

                Eta atabala prestuta

                muinoetako belarran bazkatu

                eta triskatu egiten duen

                zekor libertatuaren adarrak

                urezpataz koroatzean.

 

        Larrubeltzek negar, parre egiten dute hitz bakoitzarekin, nola erritmo bakunak eraginda guztiok batean kulunkatzen dira alde batera nahiz bestera. korronte elektriko batek astindurik. Beste batek abestuz jarri da; larrubeltzek txaloz, oinkadaz, oihuz laguntzen dute. Inork esan digu, «hau da Leon G. Damas, 1912, Guaiana Frantsesa...» eta beste fantasma bat zela konprenitu dugu berari entzuterakoan:

 

                tam

                       tam

                             erritmoz

                                          erritmo

                                                     biraka zen

                gau honetan etorri dira begiezko

                frenesia

                eskuezko frenesia estatuen

                oinezko frenesia

                GEROAN

                hainbat NI

                hil diren

                tam

                      tam

                            erritmoz

                                         erritmo

                                                    biraka zen

                gau honetan etorri zirenetik begiezko

                frenesia

                eskuezko frenesia estatuen

                oinezko frenesia.

 

        Eta geroan gure begiak malkoz bete izan dira jadanik, ezin suportatu egin dugu hainbeste min eta tamal. Blues doinuak blues doinuen ondotik datoz eta larrubeltz hauk esklabu ereskada, oihan hondatu, ume larrubeltzen bizitzak ebaki zituzten ametrailadoren irudiak etengabe txu egin nahi dizkigute aurpegira. Orain David Diop-ek, Burdeos, 1927... bere hitzak gogortu dira, jaurtiki beltzak bezala haizetik ari dira erreskadan:

 

                SAIAK

                Garai honetan zibilizazio arrantzaka

                ur benedikatu kolpeka bekoki otzanetan

                Saiek hatzaparren itzalpean egiten zuten

                mende aitordearen oroitarri odoltsua eraiki

                Garai honetan

                irriak hilzorían zeuden karreteraen ifernu metalikoan

                Eta Pater-Nosterren erritmo monotonoak

                plantazio dirugarrien intziriak estaltzen zituen

                Oh! musu erauzitakoaren oroitzapena

                ametrailadoren aurrean ebakitako promesak

                gizonek ez ziren gizon arrotzak

                bazenituzten liburu guztiak ezagutzen amodioa ez

                Eta lurraren sabela joritzen duten eskuak

                gure eskuak asaldapena bezain sakonen sustraiak

                nahiz eta hezurtegien erdiko zuen kantu harroak

                Oh! herri hondatuak, Afrika triskatua

                esperantza nola ziudadela bat gugan bizirik zen

                Eta Suazalandiako meategietatik Europako fabrikaen izerdi astunerarte

                udaberria haragia bihurtuko gure argi pausuen pean.

 

        Ez gara hartan jarraitzeko gauzak izan. Azkeneko hau amaitzerakoan baztertu nahi izan dugu ixilean, baina larrubeltz guztiek ixilean ere begiratu gaituzte. Eta Rabearivelo, pausu bat aurrera emanez, mintzatu zaigu, «hau izan da gure erantzuna, xuriak, Harlem-go oinetako garbitzaile trebe fantasmaen erantzuna... ezagutu gaituzue, ezagutu duzue Harlem izarren pean galduta, egun berriaren salaketa pean galduta, eta orain hatzaparren artean gaituen hiri nagusira itzuliko zarete. Esplika, konta ezazue mundu guztian zehar hemen irripar ugari ezagutu genuen fantasmak bizi garela, gure oinetako diztiratsu batzuetarako sekretua blues etsi bat baizik ez dela... joan zaitezte...».

        Eta geu joan gara. Hurrengo izkina bihurtzerakoan geure hezurrak misteriorik gabeko errealitatera berbeheratu dira, hiri nagusiaren astrapalak esnatu gaitu. Eta haragikeri honetik ihes eginez pentsatu dugu, «akaso gezurrak, gezurrak, geuk gezur esaten dizuegu, zuek gezur esaten diguzue, guztiok esaten dugu gezur, ez ote dago GU-rik, ez ote dago kosmorik, ez bizitzarik ez heriotzarik... poetak behin galdetu zigun bezala, jainkoak baino askoz hobe konprenitu dugula esan beharko genuke?».

 



Literatur Aldizkarien Gordailua Susa argitaletxearen egitasmoa da.