Deserriratuen herrian
Manu Lopez
«Irakasleen gelatik atera zara hamaiketako
klasea ematera. Ajustadore talde errebelde horren aurrean zure indarkeria osoa
azaldu behar duzu; inadaptadoak, egurra, horixe da behar dutena. Zorigaitzez
eskolako organoak demokratizatuz doaz eta ez dago jadanik gustatzen zaizkizun
metodoak erabiltzeko beste garaietako askatasunik. Zeu zara horrelako jendez
nola tratatu dakien bakarra eskola honetan.
Urrats sendoez
bi-hiru ikasgelara abiatzen zara, gorputza zeharkatzen dizun hotzikara erreprimitu
ezinik.
Bai, zuri hamasei
urte zenuenean ez zizuten horrelakorik permititzen. Gogorkeriaren poderioz zarena
zara, eta harro zaude. Planik gabeko hezkuntza plan harekin bat zentozen. Irakasle
bakoitza filosofo bat, bere filosofia bost axola zaionari arrazoian sartzeko
makilaren legea erabiliz. Hura bai garaia.
Apenas bost metro
falta zaizu atera iristeko eta oihuak eta zalapartak aditzen hasi zara. Sartu
bezain laster isiltasuna. Ea nork koño bota dituen klarionak lurrean:
isiltasuna. Haserre aurpegia, ia eroarena, baina berdin zaizu, larunbat goizean
denak izango baitituzu hemen ikasgela guztiak garbitzen. Distira bat begietan
eskola ematen hasi zara, orain dela hamar urtetako zure apunteekin. Ikasleak
jezarlekuetan, tente, zuri so egiten deabrua ikusi duten hoietakoak bezala.
Noizean behin, pieza bat nola kalkulatzen den azaltzean kopeta zimurtzen duzu,
esandakoa azkeneko berria balitzez (zure mintzaira argia da. Ezin da espero,
baina, atzeratuek uler dezatela, eta horixe da askotan gertatzen dena: aurpegi
arraroak baina zure konzientzia lasaia).
Ordubete klase
hori eternitatea deritzazu, gogaigarria: zure jakinduria «ikaslegai»
hoiengan hutsean geratzen baita. Arduraz so egiten dizute baina ez zaizkizu
entzuten ari, begirada arruntetan beldurra isladatzen delarik.
Zure problemak
bueltaka dituzu buruan: ez zara jadanik zure ametsetako injinadore hura izango,
erantzunkizun lanpostu batekin zure ilusio osoa isuritzeko; ezin izango duzu
itotzen zaituen kariona hautsetatik mundura irten (zure irudimenez osatutako
eta ilusioez hornaturiko mundu horretara; zu bezalako pertsonen benetako baliotasunaren
aurrean burua makurtzen den mundura; ikasleen gurasoekin bilera jasangaitzik
ez dagoen mundura) RRRRRRRRRRRRRIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIINNNNNNNNNNNNNNNG.
Asaldatu egin zara bapatean eta urteekin lortu duzun eskola mekanikoki emateko
eta batera arduratzen zaituzten kezkez pentsatzeko trebetasun horretaz jabetuz,
hitz egiteari utzi diozu. Garaituta sentitzen zara iskanbilen artean baina bidutzi
hoien aurrean zure basapiztiakeria osoa erakutsi behar eta, esan diezunaz at,
liburua irakur eta ariketak egin ditzatela. Zu! Gutierrez! Nirekin etorri Ikasketa
Arduradunarengana; espediente bat kostako dizu egin duzun horrek! (zure odol
desira erreprimitu ezinik).
Pauso lasaiez kale hartako hoegita hamaikagarren
atarira abiatzen da. Biek erabakitako txirrin deia eta atea leunki zabaltzen
da. Haren zain dagoen emakume zahartuak kokatze sotila dauka. Emeki okertu eta
astiro besarkatzen duen bitartean musu ezti bat ezpainetaratzen dio: orain bere
aldamenean (aldamen mugagaitzean) eseritzen da. Ia hitzik gurutzateke, laztanen
sinfonia batetan murgiltzen dira.
Behin irakasleen gelan sartuta ez zara ongiegi
sentitzen. Zure lankideekiko tratoan hotza nabaritzen duzu. Zaharrenetako bat
izan arren artega zaude; errespeto dizute zarena zarelako, baina ongi dakizu
ez dituztela zure metodoak onartzen. Hasberriak. Baina egon, zure maila berean
daude orain. Ikasleak datozkizu urteetan zehar eta guztiak menperatzen jakin
duzu. Irakasleekin, ordea, ez da honela gertatzen: berriak etortzen dira urtero
eta jasan izateko beharra.
Botoiak askatuz joaten dira, konturatu gabe,
erritoa bete arte. Emakumea ari da bularreko ile laburrekin jolasten, bere lagunaren
eskuak, gorputz osoa laztantzen, titietan pausatzen diren bitartean. Nola jakin
gabe, moketa iletsu eta beroaren gainean aritzen dira bueltaka; plazer ahotsak
entzuten dira elkarri miazkatzen diotelarik (begiak zeharo irekiak, baita ahoa
ere, gorputza teinkoa); gaztea urtzen ari da izerdietan murgilduta.
Eskerrak zure betiko lankideek ematen dizutela
babesa. Hoiekin bai ongi konpontzen zarela. Noizbehinka pasatako garaiez hitz
egiten duzue hunkimenduz eta lekua kendu nahi dizueten hoien kontrako planak
egiten dituzue, behin eta berriro zangartekoa eginez. Amaituta zaudetela sumatzen
duzue baina garai urretsuaren itzultzearen ilusioak mantentzen zaituzte. Haiek
defendatzen dira eta, zergaitik ez, erasotzen dute noizbehinka, eskola zahar
batetan alegiazko mikrokosmos bat osatuz.
Bat egina daude. Bien pentsamenduak, ordea,
ez datoz batera. Batenak, azkenengo kartutxoak erretzen ari denarenak, bizitzan
zereginak izan nahi dituenarenak, putzu lohi batetik irten nahi duenarenak.
Besarkatuak eta
isilik, bakoitza bereaz pentsatzen ari da: beren nahiak, eginkizunak... Bata
oroimenez bizi da; besteak, aurrera begira, ez daki zehazki zergatik dagoen
han; agian, mundua ez dela FPko eskola zapuzgarri bat norbaiti erakusteko; bere
aita bezalako langile arruntak ez direla gizaki zarpailak; bakoitzak motibazio
konkretu bati erantzuten diola eta motibaziorik ez badago ez dela harritzekoa
erantzun etsipengarriak aurkitzea halako zentroetan; zerbait positiboa lortzeko
lehenengo baldintza pertsonek merezi deun tratoa hartzea dela...
Andreak hotsegin
zuen, etxera joan behar duela senarra han egongo baita. Bere senar jasangaitz
eta ultzeraduna haserre etortzen ohi dela eskolatik, egunero botatzen dion sermoia
entzun beharko duela, bai, betiko erroiloa dela, ezin dela ezer egin horrelako
materialarekin, inork ez duela eskolan bere irakaspenik ulertzen, jubilatzeko
gogoak dauzkala...
Hilabete hauetan berdin jarraitu duzu; kurtsoan
zehar ikasle gehien penkatu duena zeu izan zara. Demokratikoak hori hitza
nazkagarria diren eskolako organo hoiek ez daude batere pozik zure lanarekin.
Jakin ahal izan duzunez, ez dakizula datozen uhin berriei moldatzen esaten da
hortik. Baina berdin zaizu, zu bezalako funtzionariek lanpostu iraunkorra daukate.
Sakon sakonean zure lankideez farre egiten duzu. Gizajoak.
Gaur, ordea,
kurtsoa amaitzen ari delarik, sutan zoaz ajustadore talde horrengana. Kolera
hutsa isladatzen da zure aurpegian. Goizedanik tratagaitz baino tratagaitzago
aurkeztu zara. Hari guztiak zeneuzkan eskuan eta azkenean zuzenki lotu dituzu.
Bata bestearen atzetik. Zerbait sumatzen zenuen, bai, baina gaur zure emaztearen
infidelitasunaz jabetu zara. Mendekuak ez luke itxarongo. Ikasgelan sartu zangoak
dardarka. Ulergaitza! Nola hauetako atzeratu batek ausar zezakeen zure duintasuna
zalantzatan jartzen. Astiro, bizpahiru pauso ematen duzu zure mahaira abiatzen
zarela. Honen bazterrean gelditzen zara eta pixkanaka burua altxatuz, begi distiratsuak,
gorroto begirada, ezin gorrotagarria jaurtikitzen ari zara buru guztien
bueltatzearekin batera errudunarenganatz, nireganatz. Zerk itxarongo nauen
jakin dut «Gonzalez» oihukatu duzunetik. Altxatu eta zuregana joan,
oraingo honetan kopeta makurtu gabe, zigorrari beldurrik gabe. Zure aurrean
jarri, oraingoan inor inor baino gehiago izateke. Zu zeharo urdurituta, izerditan,
gorra-gorria; gurasoei berria ezin eman, ez ta eskolako Zuzendaritzari ere.
Zure ohorea! Nire sama eskuen artean estutzeko gogoa; zure urduritasunaren gailurrera
iritsi eta mahai gainera amildu. Negarrez. Lehengo aldiz garaituta. Insektu
batek garaituta. Paperak trukatuak. E t a p e n a r
a z t u n a u z u .
|