Bertsolariaren nortasuna
Zeleta
Bertsolaria ez degu edozein. Naigarri izatekoa da aren berezko argitasuna eta, batez ere, bertsoa asma-alean egoki kantatuz, gertariaren esanaia ain arrigarriro adierazteko duen doaia. Azkartasun onek jazten du bertsolariaren nortasuna. Baiña, nortasun onen duin izateko bere baldintzak bete bear ditu. Nolako
baldintzak? Enbeita'tar Balendin, bizkaitar bersolarien txapeldun danak, guk itz-lauz adierazi genezakegun bezin egoki edo egokiago bertsoz adierazten digu. Entzun:
Bertsolariak, ona izateko,
baldintz onek bear ditu:
buru argia, biotz zabala,
nai ba'dau ando jarraitu.
Irugarrena eztarri ona,
neurriai ondo begitu;
bertsolaria ona izango da
baldintza onek baditu.
Eta bertsolari ona ateratzeko, zein dan biderik bearrezkoena ere, bizkaitar bertsolari ber-berak beste bertso bikain onen bidez azaltzen digu:
Bertsolariak atarateko,
zein da biderik onena?
Lenengo euki biar dabena
berezko etorri ona;
gero ikasi, sarri abestu,
ez galdu zaletasuna:
bertsolaria izan leiteke
ori egiten dabena.
Gure bertsolari txalogarriak, aipaturiko baldintza eta doai naigarri oien jabe dala, argiro erakusten digu, Bizkai'ko Mendiei berak zuzenduriko bertso mamitsu ta aberats aben bidez:
Garbea, Anboto, Oiz, Illunzar,
Sollube eta Bizkargi,
Bizkai-Gane ta Ganekogorta,
Sabigain eta Pagasarri;
euron artian zenbatu ala
ainbat eratako mendi:
Bizkaia'k mendiz apainduriko
gaztelu zar bat dirudi.
Bertso jatorra ez-ezik, ederra, benetan, bertso orixe, baiña ez da makalagoa, urrengo beste au:
Mendi goietan Gurutza Deuna,
Ermitatxoak ugari,
egun sentiko argia Jaunak
lenen damotse eurari.
Asaba zarrak jarriak dira
siñismenen ezaugarri,
zer ikasia dumoskularik
beian bizi garanori.
«Nolako landaria, alako igalia» esan oi da, eta ez da gezurra. Irudipen au dakusgu aipatzen degun Enbeita bertsolariaren izatean. Nork etzuan ezagutzen, KEPA, bere aita zana? Ura bai bertsolari goxo, txukun eta egokia! Eta aren eztarria?
Balendin'ek bere aita Kepa ezik, bere osaba Imanol eta Xanti ere, bertsolariak zitun, eta etxeko lan-goraberak eta arazoa elkarreri bertsoetan adierazten, oso zaletuak eta iaioak. Beren basetxean be bai omen zuten, esnea erasterakoan ostikadaka egiten zuan bei biurria, eta bein baten, Imanol'ek, iñolaz ere ezin
buratu bei ostikalari ta adarkariarekin eta irri edo illea artze antzean, iru anai bertsolariak, beia jaistea zala ta etzala, egundoko bertsoketa saioa egin omen zuten, okulluan, onela asiera emanaz beren arteko iskanbillari:
Kepa'k Imanol'eri ixekaz:
Komedi-tokia da
gure okoillua;
beiak adarrak dantzan
ta ik akullua.
Bi alditan or abil,
mutil kankaillua:
esnez bete eziñik
eure katillua.
Imanol'ek Kepa'ri, asarrez:
Gaztiak ezin leike
ezer zarrarekin,
ernegau erain deustak
gaur eure koplakin.
Ba'naiuak katillu
ta pitxer onekin:
or daukak, ba, lekua,
euk nai ba'dok egin!
Xanti, gaztienak, parrez:
Lau bertsolari dagoz
gaur gure etxien:
bat askan ta bi kortan,
aita eskatzien; (sukaldien)
Manu'k zintzo diñerdu
esnia batzien,
koplak ugari baiña
pitxerra utsien
esnezko aparirik
eztauk gaur etxien.
Bertso abek ba-dute gatza, piparra ta grazia. Ortan bait-dago bertaolariaren izatea!
|